Close

Ψυχανάλυσέ το: Ψυχικά τραύματα και επιπτώσεις

Posted: Μάρτιος 27, 2018 / in: ΥΓΕΙΑ, ΨΥΧΙΚΗ / Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ψυχανάλυσέ το: Ψυχικά τραύματα και επιπτώσεις

Πώς μπορούμε να ξεπεράσουμε μια «συναισθηματική πληγή» και να προχωρήσουμε στην επόμενη μέρα

Συναντάμε συχνά ανθρώπους που νιώθουν προσκολλημένοι, έχοντας έναν τρόπο σκέψης γεμάτο αρνητικές σκέψεις και συναισθήματα. Αυτή η ψυχολογική κατάπτωση και η στασιμότητα εκδηλώνονται μέσα από διάφορες συναισθηματικές διακυμάνσεις, όπως το άγχος, η αγωνία, η διαταραχή διατροφής, ο πανικός, η αϋπνία, η κατάθλιψη, ο θυμός, η ενοχή, η χαμηλή αυτοεκτίμηση. 

Το τραύμα ως λέξη συνήθως μας φέρνει στον νου τα σωματικά τραύματα. Κυρίως, όμως, θα ασχοληθούμε με τα ψυχικά τραύματα και το πληγωμένο συναίσθημα, τα οποία καθορίζουν τον τρόπο που αντιδρούμε και επηρεάζουν τη συναναστροφή μας με τους άλλους αλλά και την επαφή με τον εαυτό μας.

Tο άτομο που έχει πληγωθεί και έχει ψυχικά τραυματιστεί συνήθως θα αναπτύξει ανησυχίες και φοβίες όσον αφορά τα ερεθίσματα που θα του θυμίσουν τι συνέβη και υπέφερε. Τα τραυματικά βιώματα αφήνουν σημάδια και αποτυπώματα στον ψυχισμό, τα οποία καθορίζουν μελλοντικές αντιδράσεις και συμπεριφορές του ατόμου σε νέα γεγονότα και συναναστροφές.

Μια οδυνηρή εμπειρία αποτελεί μια καθολική τραυματική εμπειρία. Αν το άτομο έχει πληγεί και εμφανίζει για μεγάλο χρονικό διάστημα, με συχνότητα, σοβαρά συμπτώματα και δυσκολίες, τότε μπορούμε να μιλάμε για ψυχικό τραύμα και τραυματική εμπειρία. Οι πολλαπλές σωματικές και ψυχικές αντιδράσεις, όπως δυσκολία ύπνου, άγχος, αποστασιοποίηση, απομόνωση, φόβος, επιφύλαξη, συναισθηματική φόρτιση, ξεσπάσματα κ.λπ.., έπειτα από ένα σοβαρό γεγονός που έπληξε το άτομο είναι απόλυτα φυσιολογικές και αναμενόμενες.
Οταν, όμως, τα διάφορα ψυχοσωματικά συμπτώματα συνεχίζουν να υπάρχουν και να επιδεινώνονται και έπειτα από έξι μήνες, τότε επιβεβαιώνουμε την ύπαρξη ψυχικού τραύματος, που χρίζει θεραπευτικής αντιμετώπισης.

Τα σημάδια

Τα συναισθηματικά τραύματα εκφράζουν την παρουσία τους μέσα από τα συναισθήματά μας. Οταν νιώθουμε έντονο ή μόνιμο στρες, αγωνία, φόβο, τρόμο ή ανησυχία για τη ζωή μας, για την κριτική ή την απόρριψη των άλλων, τη λογοκρισία, το άγνωστο, την αποτυχία, την επιτυχία, ή όταν βιώνουμε έντονα συναισθήματα σύγχυσης, μπερδέματος, θλίψης, που μας πνίγουν και μας μπλοκάρουν σε σχέση με όσα αισθανόμαστε, τότε φαίνεται να πρόκειται για σημάδια και συμπτώματα παλιών τραυμάτων μας, που εντοπίζονται ξανά μέσα από τις σημερινές συνθήκες της ζωής μας.
Πολλές φορές ο τρόπος με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τη ζωή μας, το αίσθημα κενού, η συχνή έλλειψη νοήματος, ο προβληματισμός για τα οικονομικά, η ένταση στη δουλειά αλλά και οι δυσκολίες να δομήσουμε καλές σχέσεις με τους άλλους, να έχουμε τον κατάλληλο δεσμό ή γάμο, η δυσκολία να εμπιστευτούμε τους άλλους ή ακόμα να παίρνουμε αποφάσεις, προέρχονται επίσης από τις πρώτες εμπειρίες και «εγγραφές» της ζωής μας.

Πάντα είναι ενδιαφέρον να σκεφτόμαστε πράγματα όσον αφορά τα συναισθήματα. Τα αρνητικά συναισθήματα μας βοηθούν να καταλάβουμε ότι κάτι δεν κυλάει ομαλά και μπορούν να μας βοηθήσουν να το διορθώσουμε και να το βελτιώσουμε. Ποτέ δεν πρέπει να μας καταβάλλουν.Στόχος των θετικών συναισθημάτων είναι να μας συνδέουν και να μας φέρνουν σε αμεσότητα με το περιβάλλον. Εχουμε το δικαίωμα να βιώνουμε και τα αρνητικά συναισθήματα. Αυτά τα συναισθήματα δεν χρειάζεται να είναι μόνιμα, αλλά βοηθούν να καταλάβουμε και να αφουγκραστούμε την περίοδο που διανύουμε και αναλόγως να πράξουμε, να αντιδράσουμε και να παλέψουμε.

Δεν είναι αδυναμία να ζητάμε βοήθεια και να μιλάμε για τα εμπόδια που μας προκύπτουν. Επομένως, μπορούμε να μιλήσουμε σε κάποιον που θα μας ακούσει πραγματικά και θα μας στηρίξει. Το παρελθόν έχει περάσει, δεν είναι μπροστά. Εχει ήδη συμβεί, η πληγή, το τραύμα είναι βαθύ και θα αργήσει να επουλωθεί. Το μυαλό δεν ξεχνά, αλλά επιτρέπει να συνεχίζουμε να ζούμε και χωρίς έντονους τραυματικούς πόνους. Οι πληγές θεραπεύονται όταν τις καλύπτουμε με νέες ελπίδες, νέα όνειρα, νέα σχέδια και αισιοδοξία, που μας βοηθούν να απελευθερωθούμε από το παρελθόν.

Τα 4+1 βήματα στην κορύφωση της κρίσης

Η θεραπευτική αντιμετώπιση μιας κρίσης στην οξεία φάση της χρειάζεται:

1 Ενίσχυση και ασφάλεια, με ένα σταθερό καθημερινό πλαίσιο.
2 Ενδυνάμωση της αυτοεκτίμησης και ενίσχυση της εμπιστοσύνης προς το άτομο από τους γύρω του και τον ίδιο.
3 Υποστήριξη, συνύπαρξη και σύσφιξη των σχέσεων, οικογενειακών, φιλικών κ.ά.
4 Ο καθησυχασμός, οι θετικές σκέψεις, ο προγραμματισμός, τα πλάνα, οι συζητήσεις και η έκφραση συναισθημάτων επί του τραύματος λειτουργούν λυτρωτικά και ανακουφιστικά.
5 Εναρξη ψυχοθεραπείας με εξειδικευμένο θεραπευτή ψυχικής υγείας.

Υποστηρίξτε και στηρίξτε ουσιαστικά τον εαυτό σας με ανθρώπους που σας αγαπούν πραγματικά!
Παλέψτε για να φροντίσετε τον εαυτό σας και να τον αγαπάτε κάθε μέρα, όπως το αξίζει.
Οτιδήποτε και αν σας έκανε κάποιος στο παρελθόν, δεν πρέπει να καθορίζει αυτό που είστε σήμερα.
Το κάθε τραύμα φέρει μόνο γνώση και είναι σπουδαίο μάθημαζωής,είναι εφόδιο για σωστή μελλοντική διαχείριση και ποιοτική ζωή.

Σοφία Μιχαλοπούλου
MSc Κλινική Ψυχοπαθολόγος –
Ψυχοθεραπεύτρια
Universite Paris VIII – St. Denis – Vincennes, France

 

 

MSc Κλινική Ψυχοπαθολόγος –
Ψυχοθεραπεύτρια
Universite Paris VIII – St. Denis – Vincennes, France


www.michalopoulou.gr

www.facebook.com/ 
Σοφία Π. Μιχαλοπούλου

Πηγή

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Similar posts

© All right reserved - Magicnews.gr 2018 - MAGICNEWS.GR by RoyalwpThemes